Náš nápad stihol priniesť cenné informácie pre epidemiológov.
Uvažovali ste niekedy o tom, ako zdravotné poisťovne rozmýšľajú, do akého projektu sa pustia? Ten náš najnovší, testovanie na protilátky proti COVID-19 najvyspelejšou metódou ELISA, už stihol pár ľudí nadchnúť, zvýšiť počet preventívnych prehliadok o 30 percent, pritiahnuť pozornosť Úradu pre dohľad i rozdúchať vášne medzi konkurenciou. Ale najmä priniesť cenné informácie pre epidemiológov a ostatných odborníkov zodpovedných za opatrenia proti pandémii. Ak vás zaujíma, ako sme ho „varili“, nadvihnem trošku pokrievku na našom hrnci. Aspoň uvidíte, že sme v tomto bežná firma, ktorá sa snaží reagovať na aktuálnu situáciu, prirodzene sa v chvate nevyhne chybám, ale v konečnom dôsledku svoj nápad vie dotiahnuť do úspešného konca.
Na začiatku sme toho nevedeli o koronavíruse viac než ktokoľvek z vás. Ani o tom, aké testy sa robia, aký je medzi nimi rozdiel. A už vôbec sme nemali žiadne informácie s predstihom. Tak, ako zvyšok sveta, tiež sme sa učili za pochodu.
Od nápadu sprístupniť poistencom testy na protilátky po rozhodnutie ísť s ním von na tlačovej konferencii mali prejsť len dva dni. No tento poriadne rozbehnutý vlak pribrzdili právnici aj lekári. Našťastie. Ukázalo sa, že vezie množstvo otázok, ktoré bolo potrebné zodpovedať, nastaviť procesy a hlavne premyslieť financovanie. Kde na to vziať? Bolo nám jasné, že to nemôžeme zaplatiť z verejného zdravotného poistenia. Vynašli sme sa – ostali nám peniaze z predaja starých áut, našli sme zdroje vo vlastných prevádzkových nákladoch. Až keď sme všetci mali pocit, že nový produkt je nespochybniteľný prínos pre poistencov, pre štát a je aj v súlade s legislatívou, vypustili sme ho do sveta. O dva alebo tri dni k nám napochodoval dohľad, či sme niečo neurobili v rozpore so zákonmi. Krásny príklad konkurenčného boja – ale tak je to v poriadku, súťaž je v zdravotnom poistení veľmi potrebná a my za ňu dlhodobo bojujeme.
Dohľad dopadol na jednotku. Nemal prečo skončiť zle. Venovali sme novému produktu skutočne nielen celé dni, ale aj noci, nadchli sme odborníkov, ktorí sa nebáli verejne vyhlásiť, že ide o dobrú a potrebnú vec. Aj keď riskovali, že sa na nich zosype kopa kritiky a ona sa aj naozaj zosypala. Žeby opäť dôkaz konkurenčného boja? Odborníci to zvládli, a my sa na nikoho, kto by za tými podpichnutiami mohol byť, nehneváme.
Berieme to ako súťaž, súťaž v regulovanom prostredí. Má svoje pravidlá, ale vyhráva konečný spotrebiteľ. Poistenec. Pacient. Je tu nespochybniteľne boj o klienta. Boj, ktorý môže byť férový a pre poistenca a štát naozaj prínosný.