Prečo politici riešia neexistujúci problém?

Začiatkom roka 2020, kedy vrcholila predvolebná kampaň, sme si všetci mohli pozrieť video predstaviteľov hnutia OĽANO z Cypru. Po Cypre nasledovalo 5000 zapálených sviečok a o čosi neskôr aj radosť OĽANO z víťazstva v parlamentných voľbách.

Ústredným motívom predvolebnej kampane nebolo primárne zdravotníctvo, avšak téma Penty v zdravotníctve rezonovala. Všetky debaty o zákaze zisku v zdravotníctve a zákaze krížového vlastníctva či o 400 miliónoch eur vychádzali pravdepodobne z premisy, že ľudia vnímajú podnikanie súkromníkov v zdravotníctve a Pentu samotnú negatívne.

V predvolebnej kampani bojovali proti Pente v zdravotníctve najmä strany OĽANO a PS/Spolu. Paradoxne, podľa prieskumu agentúry AKO1, ktorý sme si dali vypracovať ešte koncom roka 2018, bola Penta najpozitívnejšie vnímaná práve voličmi týchto troch strán. Pentu vnímalo pozitívne až 33,3% voličov OĽANO, nasledovalo 28,6% voličov Progresívneho Slovenska a 23,1% voličov strany Spolu.

Aká je naozaj Penta v zdravotníctve?

Tesne pred parlamentnými voľbami v roku 2020 mala Penta za sebou výstavbu úplne novej nemocnice v Michalovciach, vo výstavbe bola najmodernejšia nemocnica v strednej Európe – Nemocnica Bory a v našich nemocniciach naprieč Slovenskom prebehli desiatky rekonštrukcií a modernizácií. Naše nemocnice sú však známe pod značkou Nemocnice Svet zdravia a teda stavím sa, že pacienti (a sú ich milióny ročne), ktorí naše nemocnice navštívili a so zdravotnou starostlivosťou boli spokojní, si nielenže pozitívne emócie nespojili s Pentou, ale pravdepodobne veľa z nich ani len nevedelo, že konkrétnu nemocnicu prevádzkuje práve Penta (v roku 2018 si Pentu so zdravotníctvom spájali sotva dvaja z desiatich ľudí1).

V čase, kedy sa politické strany pripravovali na boj s Pentou v zdravotníctve, sme prijali rozhodnutie, že spustíme niekoľko komunikačných aktivít, vrátane nadlinkovej kampane, ktorých cieľom bude prepojiť Pentu s jej podnikaním v zdravotníctve a ukázať verejnosti, aká Penta v zdravotníctve v skutočnosti je a že to, ako ju prezentujú politici, je na míle vzdialené od reality.

Naša prvá kampaň, ktorú sme spustili začiatkom roka 2020, ukázala tváre zdravotníkov, ktorí dokázali pomenovať rozdiely a pozitívne zmeny, ktoré sa udiali v našich nemocniciach.

S komunikáciou pokračujeme aj naďalej, nakoľko naše prieskumy, realizované po každej väčšej ATL kampani, ukazujú, že nielen pozitívne vnímanie súkromného kapitálu v zdravotníctve, ale aj pozitívne vnímanie Penty rastie. A to aj napriek tomu, že za posledné dva roky boli naše zdravotnícke spoločnosti niekoľkokrát pod útokom predstaviteľov aktuálnej vlády a neustali ani pokusy o elimináciu súkromníkov/Penty v zdravotníctve (stámiliónové dofinancovanie Všeobecnej zdravotnej poisťovne, debata o unitárnom systéme zdravotného poistenia a o obmedzovaní zisku zdravotných poisťovní, a pod.).

Vytvor problém, nájdi riešenie

Možno si ešte spomeniete na debatu o zákaze nedeľného predaja, ktorá bola ideou konzervatívnych predstaviteľov aktuálnej vládnej garnitúry. Tému dovtedy nikto neriešil, verejnosť po zákaze nedeľného predaja nevolala a ľudia boli predpokladám spokojní s tým, že môžu nakúpiť ktorýkoľvek deň v týždni. Debata o návrhu zákona trvala sotva pár týždňov, no za ten čas sa vo verejnom priestore objavilo množstvo mýtov a nepravdivých informácií, ktoré obchody otvorené v nedeľu vykresľovali ako ozaj závažný problém. Zákon nakoniec neprešiel, ale bol ukážkou toho, ako sa politici snažili vytvoriť problém, ponúknuť jeho riešenie, ktorým by sa zapáčili svojim voličom, aby nakoniec mohli triumfálne v nedeľu pootáčať ceduľky na Zatvorené. Takýchto príkladov by sme za ostatné roky našli mnoho.

Rovnako neexistujúcim problémom je aj podnikanie Penty v zdravotníctve. Do našich nemocníc už roky investujeme desiatky miliónov eur ročne a postupne sa v nich objavujú vynovené oddelenia a najmodernejšie technológie. Naše nemocnice zároveň netvoria stámiliónové dlhy – naopak, sú v zisku. Poisťovňa Dôvera má 1,5 milióna spokojných poistencov a dokáže si na seba na rozdiel od štátnej zdravotnej poisťovne, ktorú štát neustále oddlžuje, aj zarobiť. Lekárne Dr.Max s tisíckami predajňami nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách EÚ, poskytujú svojim zákazníkom služby nad rámec toho, čo od lekárne bežne očakávame.

Tak aký je teda problém s Pentou v zdravotníctve?

Politický populizmus verzus fakty

Problém s Pentou v zdravotníctve by bolo na mieste riešiť v prípade, ak by sa dial presný opak toho, čo popisujem a teda ak by naše nemocnice tvorili dlhy alebo by sme našim pacientom a poistencom nedokázali zabezpečiť kvalitnú zdravotnú starostlivosť. To sa však nedeje, čo oceňuje aj verejnosť, ktorá vníma podnikanie Penty v zdravotníctve pozitívne.

Po prieskume, ktorý ukázal, že Penta je najpozitívnejšie vnímaná medzi voličmi OĽANO, sme ďalší realizovali až o necelé dva roky, pár mesiacov po spustení našich kampaní pod hlavičkou Penta – Zlepšujeme zdravotníctvo. Tento prieskum z augusta 20202 ukázal, že pôsobenie Penty v zdravotníctve vníma pozitívne 35% respondentov. Respondenti, ktorí zachytili našu kampaň, vnímali podnikanie Penty v zdravotníctve ešte pozitívnejšie – až 47% z nich.

Prieskum s rovnakými otázkami a s rovnakým zložením respondentov sme si robili opakovane, každých pár mesiacov. Podľa priebežných výsledkov bolo zjavné, že komunikácia aktivít Penty v zdravotníctve pomáha celkovému vnímaniu spoločnosti. Prispela k tomu čiastočne aj pandémia, ktorá ukázala potrebu klásť dôraz na kvalitu nášho zdravotníctva a pripravenosť nemocníc na zvládnutie pacientov v kritickom stave. Pandémia odhalila negatíva nášho zdravotníctva a zároveň dala priestor vyniknúť tým, ktorí boli na starostlivosť o covidových pacientov pripravení.

Posledný prieskum sme realizovali len nedávno – v júni 20223. Podnikanie súkromníkov v zdravotníctve hodnotí pozitívne až 72% respondentov. Podnikanie Penty v zdravotníctve – viac ako polovica. Tí, ktorí zachytili našu kampaň a vedia, čo v zdravotníctve robíme, vnímajú Pentu ešte pozitívnejšie. Konkrétne ide o 74% ľudí.

Rečnícka otázka: Ak by sme sa poslancov NR SR opýtali, koľko Slovákov vníma Pentu a jej pôsobenie v zdravotníctve pozitívne, aké percento by tipovali?

Ak chcú politici riešiť nejaký problém, najprv by mali zistiť, či vôbec existuje. Dá sa to zistiť nielen tak, že navštívia naše nemocnice a pozrú sa na ich hospodárske výsledky, ale aj napríklad prieskumom spokojnosti pacientov, poistencov, zákazníkov a zamestnancov našich zdravotníckych spoločností či prieskumom verejnej mienky. Dáta by im poskytli odpoveď na otázku, či  má naozaj zmysel míňať politické úsilie na riešenie neexistujúceho problému.

 

1- Reprezentatívny prieskum agentúry AKO, realizovaný v období 28.11. – 30.11.2018 na vzorke 750 respondentov vo veku od 18 rokov.
2- Reprezentatívny prieskum agentúry MDS, realizovaný v auguste 2020 na vzorke 1000 respondentov vo veku od 18 rokov.
3- Reprezentatívny prieskum agentúry MDS, realizovaný v júni 2022 na vzorke 1000 respondentov vo veku od 18 rokov.

Nicole Nevolníková

Marketing Specialist v Penta Investments