Na Slovensku sa vedú čakacie zoznamy zhruba pri štyroch až piatich percentách diagnóz.
Čakanie na operáciu je niečo, s čím sa pacient zmieri len ťažko. Nie je to však len slovenský úkaz. Podľa dát OECD, ktoré zverejnili ministerstvo financií a zdravotníctva vo svojej záverečnej správe revízie výdavkov na zdravotníctvo, priemerný čas čakania na operáciu bedrového kĺbu v EÚ je takmer 100 dní. Ani vo vyspelých štátoch neplatí, že pacient si ľahne na operačný stôl vždy hneď, keď to potrebuje.
V Holandsku, ktorého zdravotnícky systém sa považuje za jeden z najlepších, bolo čakanie na operácie jedným z úzkych miest v dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Vyriešili to zavedením čakacích zoznamov, no nielen na vybrané, ale na všetky diagnózy. Maximálnu lehotu čakania ponechali na dohodu medzi poisťovňami a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Je to šalamúnske riešenie, z ktorého dokáže benefitovať kvalitný poskytovateľ, poisťovňa, ale v prvom rade pacient. Takáto forma regulovanej súťaže dokáže viac než tvrdé zákonné obmedzenia.
Na Slovensku sa, žiaľ, vedú čakacie zoznamy len zhruba pri štyroch až piatich percentách diagnóz. Do zoznamu sa navyše majú zaradiť len tí pacienti, kde je predpoklad, že budú čakať viac ako tri mesiace.
Namiesto transparentnosti ich takéto riešenie zvádza hľadať rôzne spôsoby, ako sa v zozname posunúť vyššie. V Česku vedie čakací zoznam poskytovateľ a poisťovňa objednávkový systém. Pacient sleduje, kde sa koľko čaká a môže si vybrať, či uprednostní časovú dostupnosť, či inú preferenciu.
Nie je fér, že sa dlhé čakanie dáva za vinu zdravotným poisťovniam. Či už s nepravdivým tvrdením, že poisťovni dlho trvá, kým liečbu schváli, alebo preto, že poisťovňa vraj nemá peniaze.
Pri správne podanej žiadosti schvaľujeme hospitalizáciu do 24 hodín a problém nie je ani vo financiách. Poisťovne na starostlivosť o pacientov peniaze majú, vedia im ju zaplatiť hneď – sú totiž povinné zo zákona ihneď odložiť a blokovať financie pre každého pacienta, ktorý čaká na operáciu v diagnóze, pre ktorú sa vedie čakací zoznam. Keby sa čakacie zoznamy podľa vzoru zo zahraničia tvorili na viac diagnóz, poisťovne by museli odložiť viac. A viazanie financií takýmto spôsobom znamená aj veľmi efektívne obmedzenie jej zisku.
Širšie čakacie zoznamy vedené zdravotnou poisťovňou aj poskytovateľom pacientom pomáhajú. Sú istotou, že poisťovňa bude mať na ich liečbu odložené peniaze. Treba však doladiť detaily a pravidlá, aby nevytvárali priestor na mýty, ale, naopak, viac podporovali súťaž poskytovateľov či zdravotných poisťovní, a tým pomáhali najmä pacientom.