Aké je štúdium na strednej zdravotníckej škole?

Žiaci na základnej škole, ale aj ich rodičia si vedia predstaviť, ako vyzerá štúdium na gymnáziu. Ale asi je ťažšie si predstaviť, čo všetko zahŕňa štúdium na strednej zdravotníckej škole. Ako vyzerá štúdium práve na zdravotke vám priblížia Andrea Bučuričová, manažérka ošetrovateľstva pre oddelenia intenzívnej medicíny, a Lucia Lieskovská, manažérka vzdelávania pre zdravotnícke pozície.

Štúdium na strednej zdravotníckej škole je veľmi zaujímavé, pretože sa veľa teoretických predmetov strieda s praktickými. Tie praktické prebiehajú prvé dva roky v špeciálnych odborných učebniach. Ktokoľvek z vás pôjde na deň otvorených dverí strednej zdravotníckej školy, tak vás určite zavedú do týchto odborných učební, ktoré sú špeciálne vybavené.

Výučba v odborných učebniach

Keď prebieha výučba v odborných učebniach, platia tam osobitné pravidlá a predpisy. Napríklad v minulosti, keď žiaci chodili na klinickú alebo odbornú prax do týchto učební, museli mať biele plášte, biele návleky, na hlavách biele šatky a sukne (nie nohavice, čo je znakom toho, že v minulosti na zdravotnú školu chodili len dievčatá). Teraz to už však neplatí, žiaci môžu mať aj nohavice, ale čistý a vyžehlený plášť je potrebné mať stále. Pretože ide o prípravu na podmienky nemocnice alebo iného zdravotníckeho zariadenia.

Čo sa v nich nachádza?

Niektoré odborné učebne sú akoby nemocnica v malom. Môže sa tam nachádzať napríklad:

  • Pacientska izba, kde sú všetky základné pomôcky, ktoré potrebujeme k ošetrovaniu pacienta.
  • Pacient – názorná pomôcka – model, ktorý leží v posteli a na prvý pohľad sa veľmi podobá na reálneho pacienta. Táto pomôcka slúži na nácvik mnohých ošetrovateľských výkonov.

Tieto učebne na strednej zdravotníckej škole sú špecifické nielen vybavením, potrebným oblečením, ale napríklad aj svojou vôňou. Hlavnou úlohou cvičení v odborných učebniach je pripravovať sa na realitu v nemocniciach.

Odborná prax žiakov strednej zdravotníckej školy v nemocnici

Prax v minulosti navštevovali žiaci od druhého ročníka na jeden deň v týždni. V treťom ročníku chodili žiaci dva dni a vo štvrtom ročníku chodili tri dni na prax. Čo sa zmenilo dnes? Na prax sa v rámci denného štúdia začína chodiť od tretieho ročníka na dva dni v týždni, a v štvrtom ročníku na tri dni v týždni. To je hlavný rozdiel oproti minulosti.

Prax je veľmi rozmanitá. Žiaci strednej zdravotníckej školy chodia na prax väčšinou na základné pracoviská ako:

  • chirurgické pracovisko,
  • interné oddelenie,
  • gynekologicko-pôrodnícke oddelenie,
  • pediatria.

Dnešní žiaci strednej zdravotníckej školy majú tiež obrovskú výhodu, že sa okrem základných pracovísk dostanú aj na tie špecializované a intenzivistické. Preto sa budúcej praktickej sestre teraz asi nestane, že na ÁRO sa prvý krát dostane po skončení školy. Alebo dokonca niektorí študenti môžu absolvovať prax aj v zahraničí.

Radosť žiakov z odbornej praxe

V rámci týchto pracovísk je viacero rôznych klinických odborov, ktoré žiaci navštevujú. Je to však individuálne, podľa toho akú strednú zdravotnícku školu navštevujú. Prvé dva roky je príprava žiakov zdravotky v rámci cvičení v škole v špeciálnych odborných učebniach. Od tretieho ročníka žiaci nastupujú priamo do nemocnice na prax k pacientovi. Je to pre žiakov vždy vzrušujúci míľnik.

Celá tá radosť začína na konci druhého ročníka, pretože v tomto období si žiaci vyberajú uniformy a oblečenie. Prítomnosť žiakov strednej zdravotníckej školy na oddelení počas praxe vždy doniesol mladú energiu, entuziazmus a radosť. Bolo to vidno nielen medzi pacientmi, ale aj personálom daného oddelenia, že sa všetci tešili ich prítomnosti.

Čo všetko si môžu žiaci zdravotníckej školy počas praxe vyskúšať?

Žiaci na prax nechodia sami. Chodia s učiteľkami odborných predmetov, ktoré sú celý čas so žiakom. Sú mu nápomocné a riadia jeho prácu. Žiak zo začiatku sám nevykonáva žiaden výkon, pretože stále potrebuje vedľa seba mať odborný dozor.

Na praxi sa postupuje podľa pravidla, že začínajú tým, čo sa žiaci už naučili v škole a už to majú dobre zvládnuté a odskúšané. Napríklad ide o zaužívané činnosti ako:

  • starostlivosť o okolie pacienta,
  • starostlivosť o posteľ, ako správne ustlať, vymeniť a pripraviť posteľ,
  • obväzová technika ako bandáž dolných končatín.

Vedieť správne prezliecť perinu je pre ošetrovateľský personál tiež dôležité

Aj prezliekanie posteľnej bielizne sa môže javiť ako banálna vec, ale nie je. Pretože ide o prevenciu dekubitov (preležanín), čo je základ celej ošetrovateľskej starostlivosti o ležiaceho pacienta. Práve preležaniny vedia spôsobiť pacientovi veľké množstvo komplikácii aj u banálnych vyšetrení či hospitalizácií. Preto prevencia preležanín, ak sme dobre natiahli plachtu a navliekli vankúš a paplón, je veľmi dôležitá a vie zachrániť život pacientovi.

Postupne sa pridávajú jednotlivé výkony tak, ako sa ich žiaci učia na strednej zdravotníckej škole. Lebo nácvik odborných výkonov neskončil v druhom ročníku, pokračuje aj v treťom. Napríklad aplikácia injekcií do svalu alebo do podkožia sa učí postupne. Keď to žiak zvládne už v škole, tak to žiak robí aj na praxi.

Chceli by ste vedieť, ako vyzerá deň na praxi?

Aj toto sa dozviete v novom diele podcastu Študuj zdravotku:

Začítajte sa do našich Dobrých správ a zistite, ako zlepšujeme slovenské zdravotníctvo.