Študenti zdravotníckych odborov sa budú učiť anatómiu vo virtuálnej realite

Aké svaly má človek v tele, kadiaľ prechádzajú cievy či z koľkých častí sa skladá kostra – aj to sa budú učiť študenti na Strednej zdravotníckej škole v Michalovciach pomocou virtuálnej reality.

V priestoroch školy dnes totiž otvorili virtuálnu anatomickú učebňu, kde budú môcť budúci zdravotnícki asistenti získavať vedomosti z anatómie v 3D priestore. Pilotný projekt vznikol vďaka spolupráci start-upu Virtual Medicine, sieti nemocníc Svet zdravia a spoločnosti Samsung Electronics.

23275453_296708420829350_482010731576634567_o.jpg

 

“Študenti budú môcť vďaka aplikácii vidieť jednotlivé štruktúry ľudského tela z rôznych perspektív. Môžu ich interaktívne otáčať, nakláňať, zväčšovať či oddeľovať tak, akoby mali reálne sústavy ľudského tela pred sebou,” vysvetľuje doktor Tomáš Brngál, ktorý spolu s informatikom Milošom Svrčekom aplikáciu vytvorili a založili start-up Virtual Medicine.

Brngál podotýka, že žiaci konečne uvidia, ako ľudský organizmus vyzerá v troch dimenziách, lebo doteraz sa to učili prevažne z obrázkov v učebniciach a učivo tak pochopia oveľa lepšie a rýchlejšie. “Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval,” opisuje. Aplikácia zároveň obsahuje pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine aj v latinčine a ich základnú charakteristiku.

Jeden z najnáročnejších predmetov v 3D

Riaditeľ michalovskej strednej zdravotníckej školy Dušan Žaludko vysvetľuje, že anatómia je pre veľký rozsah učiva i latinské názvoslovie jedným z najnáročnejších predmetov. “Súčasne je to však nosný predmet vo všetkých zdravotníckych študijných odboroch. Virtuálna realita predstavuje pre študentov nenáročný spôsob, ako získavať poznatky formou akejsi hry a osvojiť si ich tak jednoduchšie a rýchlejšie už na hodine,” hovorí.

Interaktívny spôsob výučby podľa riaditeľa zlepšuje sústredenosť študentov na učivo, zapája do procesu viaceré zmysly či zvyšuje motiváciu žiakov a v porovnaní so štúdiom kníh si študenti poznatky pamätajú i dlhšiu dobu. “Projekt môžeme zároveň využiť pri väčšine tematických celkov,” dodáva Žaludko.

Aplikácia, ktorú upravili pre potreby strednej školy, bude obsahovať všetky zložky ľudského tela, teda svaly a kosti, cievy, nervy, orgány či jednotlivé sústavy. Škola plánuje, že virtuálnu realitu na štúdium anatómie denne využije do 100 žiakov prevažne prvých ročníkov.

23406027_296708307496028_1965430737722911971_o.jpg
Prvá stredoškolská virtuálna učebňa na Slovensku

Virtuálna anatomická učebňa v Michalovciach je prvá svojho druhu na strednej škole. „Veríme v budúcnosť virtuálnej reality v medicínskej praxi. Sme veľmi radi, že v spolupráci s partnermi sa nám podarilo túto technologickú inováciu priniesť na stredné školy, ktoré vychovávajú budúcich zdravotníckych pracovníkov. Keďže tých je na Slovensku nedostatok, aj takýto projekt by mal pomôcť prilákať mladých ľudí k tomuto odboru,“ zdôraznila Dana Miňová, riaditeľka ľudských zdrojov siete polikliník ProCare a siete nemocníc Svet zdravia.

Technologickým partnerom projektu je spoločnosť Samsung Electronics, ktorá škole venovala vybavenie pozostávajúce z desiatich setov pre virtuálnu realitu (Samsung Galaxy S8 a Samsung Gear VR) a jednej 55-palcovej Smart signage interaktívnej obrazovky s výkonným operačným systémom TIZEN. “Chceme poukázať na nové netradičné spôsoby výučby prostredníctvom našich technológií a tiež zatraktívniť štúdium medicíny. Ľudské telo je úžasný fenomén a v spojení s virtuálnou realitou prináša nové možnosti k jeho bádaniu,” uviedla Zuzana Mravík Želenická zo Samsungu.

Celkové náklady na zriadenie virtuálnej učebne sa vyšplhali na takmer 40-tisíc eur. Okrem Michaloviec bude budúci týždeň v rámci projektu otvorená aj druhá virtuálna anatomická učebňa na Strednej zdravotníckej škole v bratislavskej Petržalke. Virtual Medicine bude projekty na školách priebežne vyhodnocovať.

23456670_296708644162661_2026228195492808511_o.jpg
Kľúčové fakty:
  • virtuálne anatomické učebne v Michalovciach a Bratislave sú prvé učebne svojho druhu na stredných zdravotníckych školách,
  • v decembri 2016 vznikla prvá virtuálna učebňa pre študentov medicíny na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského,
  • v Michalovciach bude virtuálnu anatomickú učebňu denne využívať do 100 žiakov prvého a druhého ročníka denného štúdia a prvého ročníka externého štúdia,
  • aplikácia obsahuje aj prvky gamifikácie a popis jednotlivých štruktúr ľudského tela spolu s ich slovenskými i latinskými názvami,
  • komerčnú aplikáciu od Virtual Medicine dnes využívajú ľudia už v 149 krajinách sveta.